W działalności publicznej i społecznej w Polsce często można trafić na zastosowanie terminów „chrześcijański” czy „katolicki”; nazwy niektórych stowarzyszeń czy fundacji odnoszą się do „kultury chrześcijańskiej” czy „kultury katolickiej”. Jakie są podobieństwa, a jakie różnice w tych terminach?
W pierwszej kolejności należy zauważyć iż termin „katolicki” zawiera się w pełni w terminie „chrześcijański”. Wszystko co katolickie z całą pewnością jednocześnie będzie i chrześcijańskie.
To pomoże zrozumieć zastosowanie tych dwóch terminów w nazwach inicjatyw, stowarzyszeń, fundacji i innych podmiotów działających w sferze publicznej. Terminem „katolicki” określa się podmioty, które działając na podstawie prawa kanonicznego, mają instytucjonalne związki z Kościołem katolickim i jednocześnie działają za formalną aprobatą odpowiedniej władzy duchownej.
Czy więc podmioty odwołujące się w swej nazwie do terminu „chrześcijański” bądź do „kultury chrześcijańskiej” nie mogą być stricte katolickie i nie są związane z Kościołem katolickim? Bynajmniej, mogą być jak najbardziej i można podać konkretne przykłady takich stowarzyszeń czy fundacji. Na podstawie dekretu soborowego Apostolicam Actuositatem: „Nigdy bowiem nie może w Kościele zabraknąć apostolstwa świeckich, które wypływa z samego ich powołania chrześcijańskiego. Jak samorzutna i jak owocna była tego rodzaju działalność w zaraniu Kościoła, pokazuje jasno samo Pismo Święte. Nasze zaś czasy wymagają od ludzi świeckich nie mniejszej gorliwości; co więcej, dzisiejsze warunki żądają od nich o wiele intensywniejszego i szerzej zakrojonego apostolstwa”.
Stowarzyszenia katolików świeckich, które w swojej misji odwołują się do obrony zasad Kościoła, propagowania pobożności, obrony obecności kultury chrześcijańskiej w świecie, mogą być katolickie, mimo braku formalnej aprobaty władzy duchownej. Sama nazwa odwołująca się do chrześcijaństwa czy kultury chrześcijańskiej, może świadczyć o praktycznym zastosowaniu znaczenia słowa „chrześcijański” – czyli budzenie sumień, obrona wiary i zasad katolickich – w takim zakresie i formie, jaka jest właściwa dla działań katolików świeckich. Przykładem takiej organizacji jest działające w Krakowie Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej.
Nie można takim stowarzyszeniom również zupełnie odmówić instytucjonalnych powiązań z Kościołem katolickim – skoro takie stowarzyszenie, odwołujące się do kultury chrześcijańskiej, zrzesza katolików świeckich, to każdy z nich jest instytucjonalnie związany z Kościołem, choćby na mocy samej łaski Chrztu Świętego.